När det handlar om att göra snabba och träffsäkra kundanalyser har framtiden slutligen kommit, och den kallas ”CRM”. En form av digitala verktyg som kan hjälpa ditt företag växa och skapa bättre kundrelationer. Lär dig mer om CRM i den här artikeln.
På webbadressen https://www.chessit.se/vad-ar-crm/ kan du beställa en av de mest flexibla och användbara företagstjänsterna: CRM. Vad är det? CRM står för Customer Relationship Management. I nutida sammanhang syftar förkortningen på en form av datadrivna tjänster som kan hjälpa ditt företag att administrera och förvalta kundrelationer.
Samla och analysera data
En inblick i vad CRM innebär får du om du tittar på vad området traditionellt sett inneburit för arbetsuppgifter:
”CRM-avdelningar, oavsett storleken på företaget, jobbar med data och samlar på sig en enorm kunskap om kunderna och vad kunderna gör.” (Källa: Dagens Media)
Datan som samlas in kan sedan användas till exempel för att skapa riktade kampanjer, vilket är kontroversiellt när det riktas mot konsumenter, men god service när det handlar om B2B-verksamheter. Rätt kalibrerad kan CRM i princip hjälpa ditt företag att förutse vilka behov kommer dina kunder att ha, detta exempelvis baserat på vilka tjänster eller produkter de köpte från er senast.
CRM-tjänster av det här slaget har länge förutspåtts en lysande framtid. Det märks inte minst på att många företag som tillhandahåller den här typen av tjänster varit heta köptips på börsen. Den här artikeln har bara berört en bråkdel av allt CRM kan göra. Lämpligen besöker du ChessIT på länken i början av artikeln och utforskar precis vad CRM kan hjälpa ditt företag med.