Det talas mycket om hållbarhet och ibland kan det vara knepigt att förstå vad det egentligen innebär. Hållbarhet kan ses ut tre olika perspektiv och alla hör ihop med varandra, miljömässig, ekonomisk och social hållbarhet. Tillsammans skapar de miljöfördelar ur alla perspektiv.
Hållbarhetsperspektivet har nått ända ut till näringslivet. Att arbeta hållbart innebär att företag säkrar olika strategier och metoder för att både värna om miljön, sina varor eller tjänster och sina anställda så att alla gynnas på bästa möjliga sätt. Idag kan du till och med ta hjälp av experter för att sikta mot hållbarare höjder. Grant Thornton är internationella revisorer och rådgivare som hjälper företag att bland annat gå till botten med vad hållbarhet innebär. Läs mer för att få veta hur man kan jobba med hållbarhet.
Hållbarhetsredovisningar
Att arbeta hållbart har fått en rejäl uppsving i både näringsliv och den offentliga sektorn. Företag strävar allt hårdare med att visa hur de bidrar med sin del för att åstadkomma förändringar. Det har till och med gått så pass långt att man numera börjar med att visa hållbarhetsredovisningar för att sammanfatta hur man har arbetat för att uppnå målen under en viss period.
Kort och gott innebär hållbart arbete att jobba både smart, effektivt och ekonomiskt och inkludera alla delar som även innefattar miljö. Detta är inte bara ett sätt att värna om planeten utan att också visa som företag att du eller ni gör saker för att förändra till det bättre. Med en konsult som Grant Thornton kan hållbarhetstänket inkluderas lättare i företaget och ni kan ta ett steg i taget.
Hållbarhet kan ge konkurrensfördelar
Ett företag som blankt struntar i hållbarhetstänket drar oftast det kortare strået medan ett företag som faktiskt sätter upp mål och riktlinjer i hur man ska kunna minska exempelvis driftkostnader eller undvika att flyga och ta bilen till möten, istället får konkurrensfördelar. Även certifieringar spelar stor roll. Om företaget visar att det märker varor och tjänster med olika stämplar eller certifieringar av något slag, blir konsumenterna mer nyfikna och håller sig kvar. Då klättrar ni även på stegen och går om era konkurrenter, åtminstone i de flesta fall. Ett stort antal entreprenörer väljer till och med hellre att investera i företag som värdesätter hållbarhet.
En certifiering fungerar även bra när det gäller hur kunden ska tänka. En vara eller tjänst med miljömärkning eller hållbarhetscertifiering av något slag hjälper kunderna att välja rätt ute i djungeln. Då är ni liksom en del av kretsloppet så att säga. Tänk på att göra analyser av företagets intressenter för att få med alla på er sida och sträva efter hur ni tillsammans kan åstadkomma förändringar och fatta kloka beslut tillsammans.
Viktigt med alla tre aspekter
När det kommer till hållbarhet är det viktigt att ta hänsyn till alla tre perspektiv som både inkluderar miljö, sociala delar och ekonomin. Om det ena försummas lider det andra av det och företaget kan stjälpas. Om ni delar upp alla bitar och ger alla samma uppmärksamhet och energi kan ni komma långt både som företag och som en del av näringslivet och hela omvärlden.